Gå til hovedinnhold

Batch #4 - American Christmas Pale Ale

Det nærmer seg jul, på en måte.
Skal man lage årets juleøl begynner tiden for brygging å nærme seg fort.

Jeg kjøpte litt inn litt krydder som kan minne om jul, i form av kanelstang og tørket appelsinskall (søt).
Planen er å sette en havrestout med disse krydrene, men før jeg setter et fullt brygg så ønsket jeg å teste ut hvor store mengder av hvert krydder jeg kan ha oppi.

Basis for dette juleølet er to liter som jeg tappet av fra American Pale Ale i batch #3.
Jeg lot krydderet bli med til gjæring.
Gjæringen gjøres i en 3-liters kjele med lokk, og allerede senere på kvelden var det god gjæringsaktivitet i kjelen da lokket hoppet og spratt.
At det gjæres i kjele med lokk gjør at jeg kan inspisere gjæringsprosessen underveis, ta bilder og måle SG.
Selv om dette øker risikoen for infeksjoner, så anser jeg dette brygget mer som et eksperiment enn noe annet, selv om jeg i aller høyeste grad ønsker (og forventer) et godt drikkanes øl til slutt.

Bryggeskjema

Bryggeskjemaet er nokså likt det for Batch 3, med tilpassede mengder for to liter.






Bryggedato: 31.08.2014
BRYGG NR: 4





Øltype: AMERICAN PALE ALE (JUL) Volum (liter) 2



Opprinnelig vol (før splitt): 21



Forhold: 0,095





Vekt (kg) Malt %-andel Maks utbytte/kg/liter Maks utbytte
0,605 Pale Ale 89,00% 317 95,92
0,061 Cara 9,00% 267 8,17
0,014 Hvete 2,00% 328 2,23





0,680 Malt

106,32





Vekt (g) Humle ALFA (%) Koketid (min) IBU
2,38 Columbus 14 60 44,4
4,76 Cascade 5 5 2,6
4,76 Cascade 5 0 0,0



0,0
11,90 HUMLE

47,1





Vekt (g) Tilsetninger Koketid (min)
3,00 Kanelstang 5
5,00 Revet appelsinskall (søt) 5
2,00 Kandissukker 5



10,00 Tilsetninger











Temp.(C) Tid (min.)

1. Mesking 60 15

2. Mesking 63 45

3. Mesking 65 60

Vasking 80 40












(før gjæring)

(etter gjæring)
OECHEL GR. 67 OECHEL GR. ??





Utnyttelse: 63%
Alkoholinnhold: #VERDI!





Gjær type Safale S-04
Farge:












Date Temp (C)
1. Gjæring
31.08.2014 18,0
--



--








Lagring



Omtapping/flasking








Kommentar:



Rehydrere tørrgjæren, ca 20 minutter før avkjøling starter.
Tappet av 2 liter fra brygg #3 for å sette brygg #4, rett før kjøling av brygg #3 startet.
Tilsatte 3g kanelstang, 5g appelsinskall (søt), 2g kandissukker under kok i 5 minutter.

Kokeskjema

Koketiden for dette brygget ble 70 minutter, 60 minutter fra batch #3 før tapping og 10 minutter koking i kjele på komfyr.







Bryggedato: 31.08.2014
BRYGG NR: 4





Øltype: AMERICAN PALE ALE (JUL) Koketid (min): 70









Fra start Koketid (min) Hva / Oppgave
----- ----- Denne starter som batch #3
0 70 APA Bitterhumle
45 25 Protafloc, halv tablett (for 25 liter vørter) (her: 1/10 av dette)
55 15 APA Smaks- og aromahumle, 5g
59 ----- Tappet av 2 liter fra brygg #3 – for å lage brygg #4
60 10 Koket opp på nytt i ny kjele
65 5 Kanelstang 3g
65 5 Appelsinskall (søt) 5g
65 5 Kandissukker 2g
69 1 Yeast-VIT, ca 0,2 gram
70 0 APA Smaks- og aromahumle, 5g
70 0 Skru av koker. Start kjøling.






Fra start Koketid (min) Hva / Oppgave










Kommentar:



Brukes for planlegging av kokingen.
Første delen av kokingen foregikk i batch 3.


Bryggelogg






Klokke Kommentar


17:34 Tapper 2 liter fra batch #3. Koker opp på nytt i kjele på komfyr.
17:40 Alt krydder oppi: kanel, appelsin og kandissukker.
17:42 Lukter bra med kanel og appelsin. Julen kommer :)
17:45 Yeast-VIT oppi. Etter 15 sekunder, aromahumle 5g oppi og startet kjøling. Kjøling ble gjort ved å helle alt over i en ny kjele (som jeg har kokt vann i tidligere, burde være steril nok) satt ned i kaldt vann i vasken.
17:55 Etter kjøling, helte alt, via en sil, tilbake til kjelen jeg brukte til koking. Denne ble i mellomtiden desinfisert med StarSan. Tilsatte gjær. Helte alt krydderet oppi til gjæring, med unntak av humleposen som jeg tok ut.
18:05 Rørte med desinsisert dråpeteller for å plaske inn litt oksygen.
18:15 Målte OG til 1.067.
18:30 Satt til gjæring på 18ºC.
23:00 Gjæringsaktivitet. Lokket på kjelen opper/rister.

Bilder

Krydderpakken oppmålt
Nytt oppkok av 2 liter APA






5 gram aromahumle og litt Yeast-VIT
2 liter APA Jul til gjæring



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Omstikking av vinene

Vinene har stått på gjæringsspann i nesten tre måneder. Noen steg var felles for både hvit- og rødvinen: 1) Stakk om vinen til et rent spann. 2) Tilsatte gjærstopp (poste H som fulgte med vinsettet). 3) Rørte godt, uten å plaske for mye etter hver tilsetning. 4) Tilsatte vinsvovling (1/2 teskje). 5) Vasket gjæringsspannet og stakk om tilbake. 6) Rørte godt, uten å plaske for mye, for å røre ut så mye kullsyre jeg kan. Gjærstopp beskytter vinen mot uønsket videre gjæring. Vinsvovling beskytter duft, farge og smak. Beskytter mot oksygen. Vin #1 Chablis SG: 0.998 Tilsatte kisesol (pose J) og så gelantin (pose K), og rørte godt, før jeg stakk om tilbake til gjæringsspannet. Dette skal hjelpe til å få en klarere hvitvin. Ingen eik til hvitvinen. Stikker om hvitvinen før tilsetninger. Tilsetninger til hvitvinen: gjærstopp, kisesol og gelantin. Vin #2 Cabernet Sauvignon SG: 1.000 Tilsatte 35 gram eikespon, fransk heavy toast til rødvinen. Planen er å l

Nytt bryggeapparat: Beer Brew 60

Jeg kjøpte en Beer Brew 60 (BB60) før jul. Det har vært mange opptatte (og noen for slappe) helger de siste månedene, så jeg har ikke prioritert å brygge noe på en stund. Men i dag fikk jeg sett over alt og testet apparatet. Planen er å brygge øl i morgen. Luftehull på bryggestativet Siden BB60 er en del større enn BB30 så kan jeg ikke bruke den samme plattingen jeg lagde med luftesluser. Jeg borret 9 hull for lufting i bryggestativet, slik at apparatet kan stå rett på plata til stativet uten at det blir for varmt under. Tappekran og kobling til sirkuleringspumpe Det første jeg la merke til var at tappekrana på apparatet er tykkere enn den på Beer Brew 30 (gen. 3), så jeg kunne ikke koble til den samme slangen til sirkuleringspumpa som jeg har brukt tidligere. Jeg forsøkte først å koble på en hurtigkobling fra en slange til en luftkompressor, vaska den lenge i varmt vann med PBW. men den har nok stått ubrukt for lenge - for den lakk. Hurtigkobling fra luftkompressor

Flasking av vinen

Vinen har nå stått litt over 3 måneder og det er på tide å flaske vinen. Jeg ser ikke helt poenget med å bruke vanlige vinflasker, og siden jeg også brygger øl så har jeg mange ølflasker og utstyr for å feste på ølkorker. Jeg hadde noen vinflasker med skrukork liggende, så jeg brukte de, i tillegg til noen champagne-flasker, og resten på ølflasker. Felles for begge vinene var at jeg tilsatte 1/2 teskje vinsvovling i omstikkingskaret. Rørte godt uten å plaske. Vin #1 Chablis Smakte litt tynt og alkoholsk. Ok lengde. Noe stikkelsbær. Flasket på 9 stk vinflasker, 21 stk 0.33 og 8 stk 0.75 champagne-flasker. Totalt 19.5 liter. Original gravity: 1.096 Final gravity: 0.995 (litt ned siste 2 uker) Alkohol i volum: 14.2% Vin #1 Chablis på flasker Vin #2 Cabernet Sauvignon Eikesponen jeg tilsatte har nå ligget i rødvinen i 15 dager. Smakte varmende og med noe fyldighet, av røde modne bær. Bringebær og solbær. God lengde. Litt alkoholsk. Flasket på 5 stk 0.75 ølflasker,