Gå til hovedinnhold

Tapping av #9 Kölsch Nottingham på flasker

Lys Kölsch omstikkes til nytt spann
Tappedag for #9 Kölsch Nottingham etter at denne har stått til gjæring i nesten tre uker.

Gjæringstemperatur har ligget stort sett mellom 14ºC og 15ºC.
Dette fikk jeg til på grovkjøkkenet med døra stående på gløtt inn mot varmen fra resten av huset.
Lyset er stort sett av i løpet av dagen, og gjæringskaret var dekket med et laken for å skjerme mot direkte lys.

Sukkerlake

Estimerte ca 25 liter øl.
2.5 vol CO2.
15ºC fermentering (som betyr ca 1.01 vol CO2 i ølet etter gjæring)
= 149.1 gram hvitt sukker

Jeg veide opp 150g sukker, som er 6.12 gram per liter øl, som jeg rørte ut i 5 dl kokende vann.
Reduserte sukkerlaken ved forsiktig koking i ca 10 minutter, mens jeg av og til rørte.
Satt til kjøling i litt kaldt vann i vasken, mens jeg desinfiserte flasker.

Stakk om ølet sammen med sukkerlaken til nytt spann for tapping til flasker.

Manuell temperaturkontroll med notering på papir

FG

Målte Brix med refraktometer til 4.1 - 4.2, som ga en beregnet FG på 1.000 - 1.001.
Jeg syntes dette tallet var mistenkelig lavt, så jeg googlet litt og fant ut at det er mulig siden alkohol er lettere enn vann.
Med andre ord så har Kölsch'n gjæret bra ut, og det er en god ting, for jeg ønsker en tørr Kölsch.

Tapping

Tappet 48 stk 0.5 liters flasker og 2 stk 0.33 liters flasker, totalt ca 24.5 liter Kölsch Nottingham.

Statistikk






Bryggedato: 30.12.2014
BRYGG NR: 9





Øltype: KØLSCH-NOTTINGHAM Volum (liter): 24,5





Gjær: Danstar Nottingham






Avlesning refraktometer: SG Brix

OG: 1,042 11,0

FG: 1,016 4,10










Kalkulator refraktometer: Brix fra SG Brix Korrigert SG

OG: 10,48 10,48 1,043

FG: 4,08 4,10 1,001






ABV:

5,51%










Karbonering:



ABV før karbonering: 5,51%

Sukker (gram): 150

Sukker / liter (gram): 6,12

ABV økning karbonering: 0,36%

ABV på flaske: 5,87%

Gjærvasking

Planlegger å gjenbruke gjæren enda en gang, men det blir nok også den siste.
Jeg ønsker å lage en honning-porter neste gang, som jeg tror vil passe godt med Nottingham-gjær.

Bare håper jeg ikke drepte gjæren, for jeg blandet ut en utblandet StarSan-blanding videre ned til 25% med kaldt springvann.
Forrige vask gjorde jeg kun med kaldt springvann, og Kölsch'n smakte godt allerede fra gjæringsspannet, så det gikk bra.
Jeg målte ikke pH på syreblandingen, men i utgangspunktet skal gjæren tåle en liten dose syre, mens andre bakterier dør, så får bare håpe at det jeg har lest stemmer og at blandingsforholdet ble sånn noenlunde OK :D

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Omstikking av vinene

Vinene har stått på gjæringsspann i nesten tre måneder. Noen steg var felles for både hvit- og rødvinen: 1) Stakk om vinen til et rent spann. 2) Tilsatte gjærstopp (poste H som fulgte med vinsettet). 3) Rørte godt, uten å plaske for mye etter hver tilsetning. 4) Tilsatte vinsvovling (1/2 teskje). 5) Vasket gjæringsspannet og stakk om tilbake. 6) Rørte godt, uten å plaske for mye, for å røre ut så mye kullsyre jeg kan. Gjærstopp beskytter vinen mot uønsket videre gjæring. Vinsvovling beskytter duft, farge og smak. Beskytter mot oksygen. Vin #1 Chablis SG: 0.998 Tilsatte kisesol (pose J) og så gelantin (pose K), og rørte godt, før jeg stakk om tilbake til gjæringsspannet. Dette skal hjelpe til å få en klarere hvitvin. Ingen eik til hvitvinen. Stikker om hvitvinen før tilsetninger. Tilsetninger til hvitvinen: gjærstopp, kisesol og gelantin. Vin #2 Cabernet Sauvignon SG: 1.000 Tilsatte 35 gram eikespon, fransk heavy toast til rødvinen. Planen er å l

Nytt bryggeapparat: Beer Brew 60

Jeg kjøpte en Beer Brew 60 (BB60) før jul. Det har vært mange opptatte (og noen for slappe) helger de siste månedene, så jeg har ikke prioritert å brygge noe på en stund. Men i dag fikk jeg sett over alt og testet apparatet. Planen er å brygge øl i morgen. Luftehull på bryggestativet Siden BB60 er en del større enn BB30 så kan jeg ikke bruke den samme plattingen jeg lagde med luftesluser. Jeg borret 9 hull for lufting i bryggestativet, slik at apparatet kan stå rett på plata til stativet uten at det blir for varmt under. Tappekran og kobling til sirkuleringspumpe Det første jeg la merke til var at tappekrana på apparatet er tykkere enn den på Beer Brew 30 (gen. 3), så jeg kunne ikke koble til den samme slangen til sirkuleringspumpa som jeg har brukt tidligere. Jeg forsøkte først å koble på en hurtigkobling fra en slange til en luftkompressor, vaska den lenge i varmt vann med PBW. men den har nok stått ubrukt for lenge - for den lakk. Hurtigkobling fra luftkompressor

Flasking av vinen

Vinen har nå stått litt over 3 måneder og det er på tide å flaske vinen. Jeg ser ikke helt poenget med å bruke vanlige vinflasker, og siden jeg også brygger øl så har jeg mange ølflasker og utstyr for å feste på ølkorker. Jeg hadde noen vinflasker med skrukork liggende, så jeg brukte de, i tillegg til noen champagne-flasker, og resten på ølflasker. Felles for begge vinene var at jeg tilsatte 1/2 teskje vinsvovling i omstikkingskaret. Rørte godt uten å plaske. Vin #1 Chablis Smakte litt tynt og alkoholsk. Ok lengde. Noe stikkelsbær. Flasket på 9 stk vinflasker, 21 stk 0.33 og 8 stk 0.75 champagne-flasker. Totalt 19.5 liter. Original gravity: 1.096 Final gravity: 0.995 (litt ned siste 2 uker) Alkohol i volum: 14.2% Vin #1 Chablis på flasker Vin #2 Cabernet Sauvignon Eikesponen jeg tilsatte har nå ligget i rødvinen i 15 dager. Smakte varmende og med noe fyldighet, av røde modne bær. Bringebær og solbær. God lengde. Litt alkoholsk. Flasket på 5 stk 0.75 ølflasker,